Pengikut Kesayangan

Thursday, December 2, 2010

Natrah - Antara Cinta dan Agama..




Jumaat yang lepas, CP berpeluang menonton Teater Natrah Musim Kedua di Istana Budaya.. Sedikit sinopsis teater tersebut seperti di bawah:

Teater Natrah memaparkan rentetan kehidupan Nadra Maarof, atau nama Belanda Bertha Heartogh. Beliau adalah wanita keturunan Belanda yang dipelihara oleh Che Aminah Mohamad. Berlaku perebutan hak penjagaan antara Che Aminah dan ibu bapa Natrah di Belanda. Konflik percintaan antara Natrah dan Mansoor Adabi yang menyebabkan terjadi rusuhan di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit. Pada 9 Julai 2009, beliau meninggal dunia pada umur 72 tahun di Huijbergen, Belanda akibat leukemia.

Ada beberapa perkara mengenai teater Natrah ni yang CP nak kongsi:

1. Dalam sesi temuramah pengarah teater, Erma di portal hiburan murai.com.my, beliau mengatakan "Harus ada kejutan yang mana kali ini saya akan menampilkan enam pelakon hebat yang berpengalaman dalam dunia seni. Salah seorang daripadanya ialah tidak lain tidak adalah Dato Rahim Razali"
Komen CP: err rasanya suara Dato' Rahim Razali pun tidak kedengaran, apatah lagi batang hidung beliau

2. "Jika sebelum ini lagu-lagu dalam teater ini dinyanyikan oleh orang lain kerana kesuntukan masa untuk mereka berlatih, tapi kali ini dengan lagu baru dan lama yang telah diberikan susunan muzik baru, Remy Ishak dan Maya Karin sendiri akan menyanyikannya lagu tersebut"
Komen CP: rasanya Remy hanya membuka mulut (miming) sedangkan lagu orang lain nyanyi.. Takkan cakap suara lain, tetiba nyanyi suara jadi lain?.. Hmm kawan yang sama-sama menonton dgn CP pun setuju dengan komen CP ni..

3. Babak yang paling menarik perhatian orang sampai penonton bertepuk tangan adalah babak Remy Ishak menari lagu hindustan yang dimelayukan.. Itu sahaja babak yang mendapat tepukan orang ramai haha..

4. Membariskan ramai pelakon yang dikenali tetapi kalau ditengok balik peranan mereka di dalam teater tersebut, CP akan kata "takde diorg pun tak per, tak memberi kesan pun"

5. Babak akhir (penutup) adalah di mana Natrah di tengah-tengah. Di kanan nya, sekumpulan orang Islam tengah sembahyang.. Di kiri adalah kumpulan orang Kristian.. Natrah tetap berada di tengah dah tamat teater. Sejurus selepas itu, keluar di skrin "Al-fatihah" dan kedengaran bacaan ayat suci..
Komen CP: CP tak tahu pasal kisah Natrah, jadi berdasarkan pada babak akhir, CP andaikan Natrah meninggal sebagai orang Islam dan Al-fatihah tersebut ditujukan kepada beliau. Selepas habis, CP baru dapat membaca kisah sebenar Natrah di perkarangan IB, dan rupa-rupanya teater Natrah yang dipentaskan tadi tu tidak mengikut cerita sebenar yang berlaku. Dikomersialkan untuk menarik perhatian penonton. Tetapi yang paling CP kesalkan, rupanya Natrah mati sebagai orang Kristian, malah telah lama jadi kristian.. Jadi kenapa ending dia mengelirukan? Membuat orang menyangka Natrah mati sebagai orang Islam, malah CP turut mensedekahkan Al-Fatihah kepada Natrah.. 

Overall, permulaan bermula dengan baik sampai pertengahan..dari pertengahan sampai tiga suku, sangat membosankan dan meresahkan. Sampai CP leh terlelap.. Kembali baik pada suku terakhir. Cuma seperti komen CP pada no 5 kat atas tu, memang CP agak terkilan dengan ending. Ending dia mmg baik cuma bila dia tinggalkan penonton dgn persoalan samada Natrah mati sebagai Islam atau Kristian, dipancarkan di skrin "Al-fatihah" dan bacaan ayat suci Al-Quran boleh membuatkan orang berkesimpulan bahawa Natrah mati sebagai orang Islam sedangkan dia telah kembali kepada kristian.. 

20 comments:

  1. salam CP : teater ni tak melalui proses penapisan filem ker??

    ReplyDelete
  2. Salam CP, jejalan dtg baca kisah Natrah tak best juga jika berkesudahan ceritanya macam itukan :(

    New Entry "Perlukah kita menjadi seorang Pelakun Pak Pacak didalam Dunia seorang Blogger?"

    ReplyDelete
  3. as salam CP..usahkan nonton istana budaya, rupa istana budaya pun saya tak pernah nampak...huhuhhu..jahilnya aku huhuhuh

    ReplyDelete
  4. salam..
    kedua pelakon tu pun dah buat saya
    tak berkenan bila macam-macam cerita
    keluar dulu..apapun rasanya kisah ini
    menarik buat tontonan golongan muda agar
    lebih memahami kepentingan agama berbanding
    cinta..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum CP

    saya belum pernah masuk lagi
    lalu depan nya selalu ler..he

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Salam CP.

    Saya tak pernah tengok teater huhuhu

    ReplyDelete
  7. kalau filem dan teater dipentaskan dgn sombrono maka jadi macam tu la.. menjadi kacang marba... yg penting kesedapan jalan cerita dan nilai komersial....

    hampehhhhh!

    ReplyDelete
  8. sye dah tgk..best sgt..mmg meninggalkn kesan...kalo nk tgk kne bce dlu kronologi kisah kt perkarangan IB..br akan btul2 fhm n hayati cter tu..
    **dalam kronologi yg dipaparkan tu x nyatakan pn natrah mati dalam agama pe..x ckp sme ader kristian or islam..so kte xtau pe2...xleh nk simpulkan dier mati dlm agama pe..kne kaji btol2 cter nh br leh wat ksmpulan coz cter dier sgt2 rumit..smpai org pnah ckp dier gler..tp xtaula kbnarannya..wallahu alam

    ReplyDelete
  9. salam CP,

    saya setuju dgn komen diberikan.
    saya saksikan di hari terakhir teater berlangsung dan ini merupakan pementasan yg berbeza degan yang pertama.

    ReplyDelete
  10. Salam CP...
    Saya ade tgk dlm paper ade wartawan p Belanda utk temuramah 'Natrah'...mmg dh kristian pun...nak wat cemane,dah dok di kalangan org2 kristian...Dia mati beberapa bulan slps temuramah tu..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum tuan
    kisah natrah yang banyak iktibarnya.
    p/s; selamat hari ulang tahun ya.moga rkat umur.

    ReplyDelete
  12. Anda membuat beberapa poin bagus di sana. Saya melakukan pencarian pada subyek dan ditemukan terutama orang akan persetujuan dengan blog Anda..

    ReplyDelete
  13. Selamat Malam Bro

    ReplyDelete
  14. Silent Reader. Salam, banyak ikhtibar dari kesah ini.

    ReplyDelete
  15. I like the valuable info you provide in your articles.
    I will bookmark your blog and check again here regularly.
    I am quite certain I will learn plenty of new stuff right here!
    Good luck for the next!

    my homepage: Work form home ()

    ReplyDelete
  16. Hі! I've been reading your website for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Houston Texas! Just wanted to tell you keep up the fantastic job!

    my blog Mid Stakes Promotions

    ReplyDelete

Terima kasih bebanyak ler sudi mencoret kat blog CP yang tak seberapa ni.. Ada masa coret lagi yer, ngeh ngeh ngeh..