Pengikut Kesayangan

Saturday, March 13, 2010

Semua tu Mangan

Di suatu petang, di tepi pagar sebuah kawasan kejiranan Melayu di Bandaraya Melaka

Hani : Eh Ain, lama x balik rumah mak kau ni.. Kau apa khabar?  Dengar khabar kau duduk rumah mak mertua sekarang ni.. Bahagianya kau..

Ain: Macam ni lah, kau boleh tengok sendirikan.. Kalau ikut, aku nak duduk rumah sendiri tapi mak mertua aku tak bagi

Hani : Eh kenapa macam tu? Teruk ke mak mertua kau tu?

Ain : Ish takdelah, mak mertua aku baik, cuma aku dah tak larat kena suruh.. Pagi petang siang malam dia suruh aku.. Pagi-pagi dah macit.. Tengahari mau madang.. Petang mentua suruh mentong dengan suami.. Malam jambal lak.. Kalau macam ni, pendek umur aku dibuatnya.. Kalau dapat nak pindah, tak tahan duduk rumah mak mertua aku tu

Hani : Kesian aku dengar.. Habis laki kau tak bising ke mak dia suruh kau buat semua tu?

Ain : Problemnya laki aku pulak, belum habis nasi turun dalam perut, dah ajak mentong! Takkan aku nak tolak.. aku pun suka sebenarnya, ngeh ngeh ngeh

Hani : Hey! Bahaya tu.. Makanan lum hadam, tak boleh tu..

Ain : Memang le bahaya, tu tak kira lagi macit lepas tu.. bukan setakat itu sahaja, laki aku leh lak ajak aku mentong tengah2 malam!

Hani : Teruknya.. siang dah dapat, malam pun nak lagi?  Nafsu unta ke apa? Kesian laa, tak sangka lak suami kau jenis kejam mcm tu.. Masa bersanding dulu tengok dia lemah lembut jer.. Mak mertua kau tu pun aku tgk baik jer.. tak sangka kejam sampai memperhambakan menantu sampai macam tu..

Ain : Hey, kenapa kau cakap laki ngan mertua aku kejam?

Hani : Tadi yang kau cerita kena buat itu ini dek mertua kau tu? Pastu laki kau minta dilayan siang malam..

Ain : Laaa, diorang suruh makan la.. Mertua aku tu Jawa.. Orang jawa ni ada macam-macam jenis makan..

Hani : Oooo makan ker? Aku ingat apa tadi, ngeh ngeh ngeh

Ish ish ish Hani, Hani.. jauh benar yg ekau pikir kan, ngeh ngeh ngeh

Glosari:
Mangan - makan
Macit - minum berserta makan kuih
Jambal - meratah lauk
Madang - makan nasi
Mentong - makan nasi berulang dengan lauk yang sama sebelumnya

p/s pengakuan.. walaupun CP anak jati Johor tapi CP bukan org Jawa..

err wes mangan?

22 comments:

  1. Ha...
    Ni mak mertua Jawa kau nak komen ni...



    Ada satu lagi kau tak sebut...

    'Mbadog'!

    Mafhum: Carilah kamus Jawa...


    (Jawa memang kaya dengan 'vocabulary'. Tak lah macam Bahasa Melayu.....semua bantai 'makan' saja...sampai ada yang makan anak...Ngeh3x)

    ReplyDelete
  2. MIL ckLah

    err nanti kena beli kamus bahasa jawa kalau nak "masuk" keluarga Pak Zahan, ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  3. Salam CP,

    Mak mertua saya pun Jawa, makan tak pernah kurang...tengok perut saya. Tp sekarang saya kena kawal makan dah, mak mertua pun faham.. banyak lagi vocab yang saya belajar dengan wife saya...tak rugi belajar banyak bahasa ni.

    ReplyDelete
  4. mama zainab >>> ngeh ngeh ngeh

    che rosli >>> bagus gak tu banyak tahu perkataan jawa.. Skrg ni mmg kena jaga makan.. Muda2 pun dah kena jaga kan..

    che relevan >>> err tak toru siang, ngeh ngeh ngeh.. entah betul ke tidak..

    ReplyDelete
  5. Salam CP

    Jawa pasal makan, beress

    kenduri kawin
    dah makan kat situ
    siap bagi bekal lagi
    enakk

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. salam CP...

    abang ko lagi satu hal , memang orng Johor sejati , berketurunan jawa lagi tu , tp cuba suruh dia cakap jawa , sepatah habuk pun tak reti.

    ReplyDelete
  7. salam afis..

    bukan jawa ka...? aduhai ,..ruginyer..hehheheh


    waslam

    ReplyDelete
  8. che rozali >>> tu berkat namanya kalau dapat bekal masa nak balik

    kak ummi >>> hehehe setakat wes mangan tu, mesti abg tahu kan

    che lie >>> ish ish ish, sesuka jer huhu

    ReplyDelete
  9. salam Che Pit..
    orang johor rupanya..
    koi paling suka johor ni sate dengan laksa muar..ada bapa sedara orang sana..adik ipar pun ada orang kota tinggi..abang yang sulung pun duduk johor bahru,pendek kata meriah juga lah sedara koi di sana..he he..
    ***dulu ada berkawan budak johor bahru..tak jadik..he he..tidak koi pun tah ke sana juga..

    ReplyDelete
  10. "ngompol" tu apa che pit..he he..saja menyakat..

    ReplyDelete
  11. che zulkbo

    mmg anak jati johor.. keluarga semua kat johor, CP je kat kl ni

    ngompol tu kencing masa tdo ngeh ngeh ngeh.. tu CP tahu sgt2

    ReplyDelete
  12. sekali ternampak gambar makanan tu.. huhuhu terus tersentap2 kaki. lapar lah pulak. huhu

    psst; pandai sunggu watak Hani itu menjadi minyak tanah, kanzz.. tu ler.. selalu sangat memandang hat negative kat mertua, kanzz.. huhuhu

    ReplyDelete
  13. nasib baik ade glosori....kalo x, benda lain difikirkan tadi....hehehhe

    ReplyDelete
  14. bro maza >>> Hani menang pelakon pembantu terbaik tu..

    cgu jang >>> baik punyer cerita kan.. nasib ada glosari tu

    ReplyDelete
  15. isteri (ummie) separuh jawa tapi sy tak tau ckp jawa kecuali "wes mangan", "wes.." "kabare" "waras!" hehehehe..

    ReplyDelete
  16. Anak ckLah Nabil, belajar Jawa dari Embah Lanang dia masa kecik...bapak ckLah ajar 3 perkataan..

    udel

    upel

    kelek


    Sampai sekarang itu je yang anak ckLah ingat.

    Glosari; (he..he)
    Udel= pusat
    upel=taik idung kering
    kelek=ketiak.

    Lain-lain Jawa,dia tak tau...
    Baru-baru ni peperiksaan Bahasa Jerman (di SBP) dapat A. BM dapat B...hu..hu..

    ReplyDelete
  17. che piewahid >>> samalah kita, tahu yg tu jer, tapi CP ada extra sikit.. ngompol, ireng.. errr.. tu je kot

    sis ckLah >>> pasni Nabil leh duk jerman ler sbb lebih fasih Jerman dari Bahasa Melayu, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  18. hahaha

    Bila berkahwin dengan en asben . Barulah saya belajar bahasa Jawa .

    ReplyDelete
  19. bestnye kalo slalu je makan2 tapi exercise tu kene wat gak kang terlebih kapasiti lak hehe

    ReplyDelete
  20. salam....lama weh tak ke sini....hu3x banyaknya jenis makanan apalagi makanan! lama2 kang habis gitu aje.....jagalah makan & makanan kamu!

    ReplyDelete

Terima kasih bebanyak ler sudi mencoret kat blog CP yang tak seberapa ni.. Ada masa coret lagi yer, ngeh ngeh ngeh..