Pengikut Kesayangan

Monday, March 29, 2010

Tambak Johor, Tanjung Puteri

Ini adalah entry berjangkit..
Berjangkit? Kenapa ek?
sekarang berjangkit lak ke CP, ngeh ngeh ngeh

video


kenapa mesti nak jangkit ke CP lak?
sbb CP Anak Jati Johor
Ayah asal Segamat, Emak asal Pontian (keturunan Bugis)
Jadi CP ni berdarah campuran
Melayu + Bugis = Megis
Keluarga kami bertapak di Segamat..


K.Zue citer pasal pengalaman kanak2,
Bro Nadri citer pasal asal usul n sejarah Pantai Lido dan Tanjung Puteri
Bro Maza citer pasal pengalaman bercinta dgn Ah Yong
CP citer pasal zaman persekolahan lah, ngeh ngeh ngeh


Sekolah rendah bersekolah kat kg jer.. Sekolah kecik, masa tu kelas CP darjah 6, cuma 14 orang jer.. 7 lelaki, 7 perempuan.. Sekolah kecik, pastu CP ni ada lah "lebih sikit" dari orang lain, so semua CP bolot.. err bukan CP yang tamak, tapi dah cikgu yang lantik.. dari Ketua Murid, Ketua Pengakap, ketua Pasukan Sepak Takraw. Pastu bila ada pertandingan dekat sekolah lain, CP mmg takkan terlepas wakil sekolah..

UPSR masih 4 subjek, alhamdulillah CP dapat 4A..Hajat hati nak masuk asrama penuh atau MRSM tapi takde rezeki.. frust gak lah tapi nak buat mcm ne.. CP hanya ditawarkan masuk ke Program Rancangan Khas kat Sekolah Tinggi Segamat.. Kira top school kat Segamat.. dah nama pun Rancangan Khas, lelaki mmg spesies terancam.. 7 orang jer, yang lelain semua perempuan.. Alhamdulillah, PMR dapat 8A.. tapi kali ni CP takut kalau2 sejarah masa UPSR dulu berulang, tak dapat tawaran SBP mahupun MRSM.. sebagai backup, terus je ke Sekolah Teknik Segamat untuk beli borang permohonan ke Sekolah Teknik..

Tingkatan 4, masuk je hari ke 2 persekolahan, CP dah dapat tawaran.. Alhamdulillah ke Sekolah Menengah Sains Muar, Johor (SAMURA).. Aliran Sains Teknikal sbb CP mmg tak nak amik subjek Biologi.. Sebenarnya hasrat nak masuk MRSM, jadi CP telefon MARA bertanyakan hal tersebut.. Jawapan yang diterima agak dukacita..

"Biasanya kami tak tawarkan kepada mereka yang dah dapat tawaran ke SBP, jadi baik awak masuk, takut nanti melepas" jawapan dari Pegawai MARA..

CP pun mendaftar ke SMS Muar tu.. Masa tu baru bermula Bulan Ramadhan.. seksa gak orientasi dalam bulan puasa.. baru 2 minggu persekolahan, tawaran ke MRSM pun dikeluarkan.. Alhamdulillah, CP dapat tawaran.. Hampir 50% daripada pelajar2 di SMS Muar tu mendapat tawaran ke MRSM.. Selepas raya, CP bertukar ke MRSM Jasin (sekarang MRSM Tun Ghafar Baba).. CP dapat tawaran ke Program Khas Pendidikan (PKP) di mana ada 3 sahaja MRSM yang menawarkan program tu iaitu bersama MRSM Taiping dan juga MRSM Pengkalan Chepa.. CP amik jurusan Sains Gunaan, sbb tak nak ambik Biologi.. Tak tahu kenapa masa tu mmg tak nak sangat ambik Bio..

SPM, result CP tak sebagus UPSR dan PMR.. Masa tu masih guna sistem aggregat.. CP dapat pangkat 1, aggregat 11.. Hajat di hati nak sambung ke UIAM.. dalam masa sama CP turut memohon ke UNITEN.. Intake UNITEN awal dari IPTA.. setelah berbincang dengan orang2 yang sepatutnya, CP terima tawaran ke UNITEN.. sebulan di UNITEN, baru tawaran ke IPTA keluar.. CP ditawarkan ke UUM, walaupun CP mohon UIAM.. nasib baik CP dah masuk UNITEN, sbb CP tak nak ke UUM.. Alasan, sbb CP dari paling Selatan, nak belajar di paling Utara.. huhu tak larat nak travel jauh2.. mcm x relevan je alasan ni.. lagipun dah sebulan merasa duk kat Lembah Klang, dah mula rasa seonok (maklumlah, asal dari kampung).. Mak ayah tak kisah sbb CP yang nak belajar..

Dah seronok belajar di Lembah Klang, tiba2 kami menjadi "mangsa politik".. disebabkan ketika itu pengerusi TNB merupakan wakil rakyat di Pahang, maka kami semua pelajar dan pensyarah di College Of Business Management dipindahkan ke Bandar Muadzam Shah, Pahang.. Mmg ler dekat je dgn rumah CP, 78 km jer dari rumah CP, tapi kami terpaksa belajar dalam serba kekurangan.. Kami dah dipindahkan, tapi kampus tetap baru nak dibina.. terpaksa menumpang di Bangunan DARA.. huwaaa begitulah nasib CP, hihi.. Tapi Alhamdulillah, akhirnya CP berjaya gak menggenggam segulung ijazah.. Hmm cukuplah tu, panjang sangat dah tu.. kang bosan lak mike semua nak baca.. ngeh ngeh ngeh..

Tamat entry Tambak Johor, Tanjung Puteri edisi zaman persekolahan..
Nak bersiap ke KLIA, outstation ke Alor Setar sampai Khamis..


41 comments:

  1. Wah cP..menusuknya suara arwah Abdullah Chik ni..

    ReplyDelete
  2. salam anakanda

    Hari ni susah pulak nak ke rumah anakanda...

    oo Ada darah diraja Johor...jiran2 mama kat kg ramai yg bugis.Nampaknya sampai sekrg masih jadi ketua. Ketua GKB!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum CP

    Satu perjalan zaman persekolahan yg agak cemerlang juga
    taniah

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. nampaknya mcm dah brjangkit anak johor ni...klu nak citer hal dulu2 mmg x habis kan.

    ReplyDelete
  5. salam che pit : aku dulu belajar kat ITM Perlis, lagilah ceruk kat utara saner, naek bas 8 jam, tp ramai jer budak johor study kat saner.... anyway, kite dah berjaya pon, yg laen2 tu kenangan...

    ReplyDelete
  6. salam CP

    ngeh,ngeh,ngeh

    ingat cerita tambak johor, tg puteri betul2 punye heheheh

    pak itam tinggal di tanjung puteri dr kecik sampai darjah 6 hehe
    kuaters kastam tepi jeti tu tau
    byk kenangan di situ kekecik dulu

    hehehe

    ReplyDelete
  7. waaa.. bagus la CP.. heheh

    maza tak pernah duduk asrama. budak pure kampung mari lorr. tapi maza masih bangga dengan kekampungannya. hehehehe.. tak der segan2 punya dgn worang bandar yg dikatakan lebih canggih atau sophisticated..hehhehe

    err! puas maza menjeling2, part manalah ada cerita ttg Tanjung Puteri.. rupa2nya hanya tajuk jerk.. hehehe

    tapi janji ada sebut Tanjung Puteri kanzz. nama ibu negeri Johor dulu2 kala. hehhehehe

    tahniah CP kerana berjaya juga menulis cerita menarik ini..

    paling tidak pun utk anak2 kita nanti, kanzzz?...

    ReplyDelete
  8. Salam CP...

    Wah... pelajar cemerlang ropenya... hehehe... selamat berkursus...

    ReplyDelete
  9. Wah hebat En CP ni yer !
    mesti nakal zaman sek dulu..kat SMS muar tu mesti pernah seludup jln bwh kubur ??? ( ngeh ngeh ngeh )

    ............minggu depan kiter lak nak skodeng Pantai Lido ...oops Danga Bay ???

    ReplyDelete
  10. Kenangan lalu mengusik jiwa...

    ReplyDelete
  11. slm CP,
    mmg pemuda harapan bangsa, rebutan si anak dara dan bakal mertua nih...:D

    ReplyDelete
  12. Budak macam ni ckgu suka ni...



    Ngeh...2x

    ReplyDelete
  13. Sejarah pendidikan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Tak nak buat Sarjana dan PhD ke ?

    Melayu + Bugis = Melabu ???

    ReplyDelete
  14. wahhh, tak pernah jumpa kelas cuma 14 org..best tuh, cikgu dpt tumpukan pd semua pelajar..kelas skrg dah mcm sardin..pelajar tidur pn cikgu tak perasan..hehehe..

    saya pn pure anak kg jugaks..kg pt puteri menanggis..pernah dengar tak??? tapi saya tak malu utk mengaku sbg anak kg kerana anak kg nie biasanya tahan drp segi fizikal & mental..

    masih berfikir, apa kena entri nie ttg "Tanjung Puteri"??? apa2pun, kita senegeri (johor) & sedaerah (pontian)..

    ReplyDelete
  15. kenangan demi kenangan,
    menjelma kini..
    kau hadir dalam bayangan...tolong sambung pulok ngehngehngeh (tiru ayat tuan rumah)

    ReplyDelete
  16. Hebat kisah CP masa zaman persekolahan dulu ya. Saya ni sekolah biasa2 aje (sekolah harian) sbb senang nak menolong emak ayah saya berniaga kecil2an jual kuih.

    Kirim salam org Alor Setar.

    ReplyDelete
  17. che relevan >>> betul tu.. menusuk kalbu

    mama ju >>> heheheh darah diraja tu x taulah, kalau ada pun dah hujung2 benar..

    ReplyDelete
  18. che rozali >>> terima kasih

    kak zue >>> mmg x kan pernah habis nyer.. boleh buat koleksi berjilid2

    ReplyDelete
  19. afeezz >>> mungkin sbb diorg takde pilihan lain kot.. tu yg ok jer kat deme

    pak itam >>> mmg mula2 entry buh nama pak itam, nak tanya pak itam x mau terjangkit ker, tapi last2 di saat akhir, tarik ayat tu ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  20. bro maza >>> hihi dah melunaskan janji pada beo nak buat citer pasal tanjung puteri kan.. CP bangga anak kg.. anak Kg Sepinang, Segamat, Johor

    atikah >>> yer selamat le deme CP kursuskan

    ReplyDelete
  21. ikan emas >>> waa mmg familiar area tg agas ek.. sbb kalau tak mcm ne tahu ada kubur depan sekolah tu, hihi.. x dan nak selinap, dah tukar sekolah daa, hihi

    che LB >>> haah mengusik jiwa, menyentuh sanubari

    ReplyDelete
  22. che piewahid >>> bertuah lah anak dara dan mertua yg dapat kan, hihihi.. cepat cepat cepat sementara stok masih ada

    sis ckLah >>> cikgu yg mana suka? yg nak jadi MIL ker, hihi

    ReplyDelete
  23. pakcik lavendar >>> la mmg tgh duk skodeng part time MBA.. samaada kat UitM Shah Alam, atau UUm city kampus.. yg lelain tu dah direject selepas dibuat saringan hihi

    bro nadri >>> tajuk entri tu sbb bro maza suh buat entri pasal tg puteri.. CP kan paling utara johor, masa kecik2 entah baper kali sgt ler ke jb tu hihi..

    ReplyDelete
  24. che mitos >>> rintihan, demi rintihan menghiasi... err crek crek.. ala cd rosak ler pulak huhu..

    YB >>> ramai lagi yg hebat.. ni hanya secebis kisah hidup CP huhu.. waa anak yg baik bantu org tua berniaga..

    ReplyDelete
  25. salam from Makkah..

    alahai..bagusnyer CP...
    cl cuma tamat darjah enam jer la..
    malu niii


    waslam

    ReplyDelete
  26. ala CL, tak baik tipu hihi..

    tu yg sijil SPM Sekolah St Gabriel dalam almari kat rumah tu, siapa nyer? nama dgn ic sebijik mcm nama n no ic CL hihi.. Kantoi

    ReplyDelete
  27. Budak bijak lah dulu ni ya?












    Err...sekarang laaaagi bijak!

    ReplyDelete
  28. Salam CP,

    semoga terus sukses arrr

    ReplyDelete
  29. Suatu memori yang sukar di lupakan begitu sahaja...

    ReplyDelete
  30. salam CP
    selamat ber outstation..
    kerap ke utara yek?

    ReplyDelete
  31. che miecyber >>> betul sangat tu

    che zulkbo >>> pasni dah tak ke utara.. dalam jadual bulan 12 nanti baru ke utara lagi.. bln 4 dan 5 ke pantai timur lak hihi..

    ReplyDelete
  32. boleh buat biografi tu......bukukan..buat anak cucu tahu sejarah atoknya..

    ReplyDelete
  33. cgu jang >>> point taken, hihi.. takut tak sempat nak jumpa cucu.. ank pun xde lagi huhu

    ReplyDelete
  34. salam CP,

    suka baca sejarah persekolahan CP..top student rupanya..tahniah walaupun dah lewat..hehehe

    ReplyDelete
  35. mama

    takdelah top tapi alhamdulillah lah.. boleh lah gak tumpang bersaing hihi.. terima kasih ucapan tu

    ReplyDelete
  36. salam cp

    wahhh rupanya kita satu sekolah (sts) n U.
    tp batch sy sempat abis kn kt kampus bangi tu..

    ReplyDelete
  37. err fido dido

    satu batch ke kita?
    yg CP tahu, budak2 STS yg masuk uniten batch CP x ramai..

    peya, sailam, fazilah, saifull.. hmm tu je lah rasanya..

    ReplyDelete
  38. salam..

    heheh
    x sy senior (last batch amik srp)

    salam kenal

    ReplyDelete
  39. hmm oooo senior.. last batch srp tu tahun bila ek? maybe batch dgn akak CP kot, hi hi

    ReplyDelete

Terima kasih bebanyak ler sudi mencoret kat blog CP yang tak seberapa ni.. Ada masa coret lagi yer, ngeh ngeh ngeh..