Pengikut Kesayangan

Saturday, May 8, 2010

Pit dipaksa makan najis

Err masa mula2 baca tajuk tu, alamak.. CP duk tepuk dahi..
Bila masa lak CP kena paksa dengan Jepun ni.. Makan najis lak tu? huhu..
Pastu bila baca lagi, fewwh lega..
Rupanya Pit Mahli, bukan Che' Pit mahupun Rabuan Pit

(nota: err tiada ikatan persaudaraan di antara Che' Pit dan juga kedua2 Pit yang lain itu)

SIBU: Kecederaan selepas terkena serpihan bom di atas kapal HMS Vyner Brooke yang dinaikinya serta diseksa oleh tentera Jepun termasuk dipaksa makan najis adalah antara pengalaman yang sentiasa terpahat dalam ingatan Pit Mahli, 90, sepanjang bertugas sebagai anggota Angkatan Tentera Laut Britain 70 tahun lalu.

Malah, peristiwa pada 1942 itu mengajar beliau untuk terus tabah harungi hidup termasuk rela berkorban dan sentiasa setia mempertahankan perairan negara daripada ancaman musuh. 
 
Pit ditemui selepas menerima sumbangan RM10,000 daripada Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Jabatan Hal-Ehwal Veteran (JHEV) di rumahnya di Jalan Kampung Baru di sini semalam. 

Dipetik dari Berita Harian, 07/05/2010 


Hmm sungguh besar jasa-jasa pahlawan tanah air kita pada masa dahulu.. Hasil usaha mereka-mereka itu, maka dapatlah kita tinggal di negara yang tercinta ini.. Tanggungjawab kita untuk mengekalkan keharmonian hidup berbilang kaum.. Salam sayang dan Salam 1 Malaysia..



20 comments:

  1. SALAM CP...

    SUNGGUH TAK SANGGUP NK MAKAN NAJIS ...

    TAPI KALU KUIH TAIK ITIK TAK PER LA...

    ReplyDelete
  2. salam anakanda


    Hebat orang nama Pit tu(bukan tang mkn tut tu..)
    Sekonyong2 Mak we Rabuan Pit tu kawan mama!(sori..)
    Pit yang sorang lagi tu..mama kenal dari PDKM...agak pemalu orangnya, nampak baik je...

    Itulah 3 Pit...

    ReplyDelete
  3. fuh, tetiba jek semangat juang saya datang meluap-luap bila baca coretan awak yang terakhir .

    ReplyDelete
  4. Salam Pijal,

    Mula2 tgk tajuk, sy pun ingat Pit tue awak..ish3x
    Rupa2nya Pit lain..glamer gak nama Pit nie eks huhu lebih2 lg time F1 hik hik hik ---> PIT stop (wakaka ops tlebey sudah)

    ReplyDelete
  5. brad pit pun bukan jugak....

    ReplyDelete
  6. Kalau budak termakan najis amalan org dulu2 kena jual dalam erti bahasa bukan di jual dalam erti sebenar.

    ReplyDelete
  7. Kenang jasa pahlawan dulu dulu dalam menpertahankan maruah negara..

    kita ni sebagai blogger pun dikira pahlawan juga..hehe!

    ReplyDelete
  8. salam cp..begitulah beritnya hidup zaman jepun..makan ubi kayu n anak2 dara disembunyikan agar terhindar dari gangguan tentera2 jepun..tak sanggup weh makan tu..tapi kalau di kelantan kuih tahi itik enak sangat.

    ReplyDelete
  9. salam,

    dulu di kawasan rumah saya ada juga orang kita panggil mat fit dia tu makan najis juga tapi najis dadah hehe

    ReplyDelete
  10. Syukurlah kerana tok nenek kita dulu yang sanggup berkorban jiwa raga utk memeprtahankan negara ini..memastikan keamanan dan kemerdekaan !!

    ....skrg ni org dok sebok nak hentam polis pulak !!!

    macamne agaknya kalau tak dak polis di Msia ni?

    ReplyDelete
  11. Suka n3 nih...mengingatkan kita jasa orang2 dulu..

    ReplyDelete
  12. salam CP
    aok jangan makan najis lak
    bodo seumur hidup nanti..ha ha

    ReplyDelete
  13. Dasyatnyer pengalaman yang di hadapi....

    ReplyDelete
  14. mudah2an negara ini terus aman, damai, tenteram,.. ameennnn

    ReplyDelete
  15. memang hebat kan jasa2 diorang ..

    ReplyDelete
  16. kan bagus kalau Mat Pit hisap dadah yg makan tahi tuu..

    p/s: bagus kalau selalu ada pilihanraya..ramai nasib rakyat yg akan terbela..

    ReplyDelete
  17. kan elok kalau Mat Pit hisap dadah yg diberi makan tahi..

    p/s: klu selalu ada pilihanraya, tentu ramai nasib rakyat akan terbela..

    ReplyDelete
  18. kadang-kadang pakai baju najis pun ada...baju melayu kelabu taik anjing...huhuhuhuh

    ReplyDelete
  19. mmg tak sanggup betui nk makan menda alah tuu...dgr aje pun dah tak sanggup!

    ReplyDelete
  20. mmg azab org2 dulu mmpertahankan negara.
    adakah kita sanggup?

    ReplyDelete

Terima kasih bebanyak ler sudi mencoret kat blog CP yang tak seberapa ni.. Ada masa coret lagi yer, ngeh ngeh ngeh..